Kunstner og Menneske - bind 3

Virkeligheden bliver aldrig helt væk
- om Allan Axelsen, billedkunstner
Foreningen "Kunstnernes Hus" udgiver en bogserie om kunstere i Østjylland med titlen "Kunstner og Menneske".
Hver bog præsenterer 16 aktivt udøvende kunstnere og kunsthåndværkere fra Århus-området. De enkelte portrætter skrives af forfattere, kritikere og andre med omfattende kendskab til de kunstneriske processer. Bøgerne er rigt illustreret i farver.

Bind 3 i serien indeholder bl.a. en artikel om billedkunstner Allan Axelsen skrevet af Jean Fischer, kultursociolog og kulturdebattør ved bl.a. Information.


Læs artiklen (klik her):
Virkeligheden bliver aldrig helt væk

Artiklen tager udgangspunkt i mødet mellem Jean Fischer og Allan Axelsen - og
mødet mellem JeanFischer og Allan Axelsens værker, der er gengivet på denne side.

Læs artiklen og se værkerne ved at klikke på illustrationerne herunder.

Illustrationer:

. . .

Vejledende udsalgspris er 178,- kr. plus gebyr og porto.
Ved medlemskab af Foreningen Kunstnernes Hus - eller som abonnent på hele serien - kan bøgerne Kunstner og Menneske bestilles for 148,- kr. plus gebyr og porto.
Bogsalg: Århus Kunstbygning, 86 20 60 50. - www. aarhuskunstbygning.dk

-

 

101 Kunstner

Allan Axelsen
Billedkunstner

Af: Tom Jørgensen

Allan Axelsen er født i 1955 og er dermed fra samme generation, som ”De unge vilde”, der brød igennem i starten af 1980´erne med et ekspressivt, figurativt og fortællende maleri. Som kunstner har Allan Axelsen mest til fælles med navne som Knud Odde, Nina Sten-Knudsen og Lars Nørgård, der i deres værker dykkede ned i såvel kunsthistorien som mytologien for på den måde at få et perspektiv til deres aktuelle samfundskommentarer.


”La Cena a Casa di Axelsen”, olie på lærred (130 x 300 cm)

Et maleri som ”La Cena a Casa di Axelsen” er på mange måder typisk for kunstneren. Skabt som en parafrase over Leonardo da Vincis berømte ”Den sidste nadver” har Allan Axelsen vendt op og ned på motivet. De tolv apostle er erstattet af et tilsvarende antal angorageder, der ser sig omkring i lokalet på en selvtilfreds, men også aldeles udramatisk måde. Helt ulig intensiteten i Leonardos billede. I centrum af kompositionen ses, ikke Jesus, men en kvinde. Eller rettere sagt, KVINDEN, for Allan Axelsen har brugt den samme figur som centrum i adskillige kompositioner. Hun er KVINDEN, der spiller den aktive rolle som livsklog fristerinde, den i sig selv hvilende kærlighedsgarant i en utryg og absurd verden. Derfor skal den røde farve, der har sprængt Leonardos harmoniske og rationelle rum i stumper i stykker, heller ikke ses som noget destruktivt. Det er kærlighedens farve, den ustoppelige, irrationelle, altgennemtrængende kærlighedens farve.
Det lyder poetisk og er også ment som sådant, for i Allan Axelsens univers er det poesien, der styrer. Hans billedtitler er fulde af henvisninger til rocksange, til Bob Dylans, Led Zeppelins og C.V. Jørgensens musikværker. Karakteristisk nok er det Edward Weie, som er Allan Axelsens yndlingskunstner, for denne prøvede i sine malerier netop at skabe en slags farvesymfonier, hvor  musik og billedkunst gik op i én stor tværfaglig syntese.
Det er denne farvesymfoniske og sansemættede helhed, der præger Allan Axelsens billedverden. Hvad enten motiverne kredser omkring Toscanas solbeskinnede, frodige og historiemættede landskab eller den jyske vestkysts dramatiske kystlinje, er det begejstringen og lidenskaben, som er i højsædet i Allan Axelsens malerier.

Tom Jørgensen

Redaktør: Kunstavisen
Redaktør: ”101 kunstnere”, - Forlaget JA ApS v./Mogens Christiansen , udkommer oktober 2009

-

 

Smagen af kunst, - på Lolland og Falster

“Smagen af kunst - på Lolland og Falster” tager med fotografen Ingrid Riis Hovgaard og madskribenten Nethe Plenge på besøg hos atten lokale kunstnere. Bogen indeholder fotografier og citater fra besøgene samt opskrifter på den således inspirerede mad, alt sat
op med sans for sammenhæng og æstetik af grafisk designer Hannah Karina Mikkelsen.
I “Smagen af kunst - på Lolland og Falster”, stammer inspirationen fra mødet med nogle af de mange kunstnere, som bebor Lolland og Falster. Møderne gav inspiration på forskellige måder: Én kunstnerpersonlighed gav anledning til mange, lette og festlige retter, en
anden sendte med sine motiver tankerne til hverdagens bundsolide rugbrødsmad, mens en tredje kunstners teknikker stemte os til en særlig tilberedningsform.
“Smagen af kunst - på Lolland og Falster” giver læseren smagsprøver fra besøgene og opskrifter
på den kunstinspirerede mad.

Allan Axelsen

- fra Jylland til Moseby
“Det handlede om at finde et landskab, jeg kunne lide – og at være tæt på vand. Da jeg kom her skete der et stort skift i mine billeder. Lyset blev anderledes – og jeg fik et andet liv. Nu hører jeg til på Østfalster.”

Morgenbakke
Mødet med Allan Axelsen fandt sted i hans udestue med frit udsyn til himmel, have, mark og skove på Østfalster. En bi kravlede stilfærdigt rundt i kanten af vinduesrammen, mens Allan Axelsen fortalte. Under en stor blodbøg stod husets dobbeltseng, og min inspiration sprang bogstaveligt talt ud af det skønne sengeleje. Tænk at vågne en morgen i dette kulturlandskab! En morgenbakke skal, som Axelsens værker, besidde en grundstemning, og en kærlig én, skal det være; en grundstemning af nærvær og samvær, der rækker ud til et andet menneske.

Hent en "appetizer" til bogen, der udkommer i december 2009- (med Morgenbakke opskrift). - Klik her

I hæftet kan du desuden se de kunstnere der er med i bogen “Smagen af kunst - på Lolland og Falster”.
Bogen udkommer i december 2009.
Venlig hilsen Forlaget LOFA www.forlagetlofa.dk